quinta-feira, 28 de janeiro de 2010

you-can't-touch-me-now suit



GIACOMETTI'S DOG


He moves so gracefully on his bronze legs
that they form the letter M beneath him.
There is nothing more beautiful than the effort
in his outstretched neck, the simplicity of the head;
but he will never curl again in the comfortable basket,
he will never be duped by the fireplace and the fire.

Though he has sniffed out cocaine at the Newark Airport,
we can never trust his good nose again.
He'll kill a chicken in his master's yard,
he'll corner a lamb in the back pasture.
He's resigning his post with the Seeing Eye.

Giacometti's Dog will not ask for water
though he's been tied to a rope in Naples
for three days under the hot sun.
Giacometti's Dog will not see a vet
though someone kicks him and his liver fills with blood.
Though he's fed meat laced with strychnine.
Though his mouth fills with porcupine quills


Giacometti's Dog is coming back
as a jackal, snapping at the wheels
of your bicycle, following behind in his
you-can't-touch-me-now suit.
Giacometti's Dog has already forgotten
when he lost the use of his back legs
and cried at the top of the stairs
and you took pity on him.


He's taking a modern day attitude.
He knows it's a shoot-or-get-shot situation.
He's not your doggie-in-the-window.
He's not racing into a burning house or taking your shirt
between his teeth and swimming to the beach.
He's looking out for Number One,
he's doing the dog paddle and making it
to shore in this dog-eat-dog world.


Robin Becker
Giacometti's Dog (1990)


« Na origem da beleza está unicamente a ferida, singular, diferente para cada qual, escondida ou visível, que todos os homens guardam dentro de si, preservada, e onde se refugiam ao pretenderem trocar o mundo por uma solidão temporária mas profunda. Fora de miserabilismos. A arte de Giacometti parece querer revelar essa ferida secreta dos seres e das coisas, para que ela os ilumine.


Há quatro anos, não mais, no comboio, ia sentado à minha frente no compartimento um velhote medonho. Sujo e manifestamente mau, como veio a provar-se por algumas das suas reacções. Recusando-me prosseguir uma conversa nada agradável, tentei ler mas não conseguia evitar olhá-lo: o velhote era feíssimo. Os seus olhos, costuma dizer-se, cruzaram os meus, já não recordo se por instantes ou não, e senti o doloroso - sim, o doloroso sentimento de que qualquer homem valia exactamente - desculpem, mas pretendo pôr antes o acento em exactamente - o mesmo que outro qualquer. Quem quer que seja, pensei eu, pode ser amado apesar da fealdade, da tolice, da malvadez. Um olhar apenas, demorado ou fugaz, preso ao meu, revelador. E o mesmo que possibilita o homem ser amado apesar da fealdade e da malvadez, permite que até amemos estas. Sem equívoco: não se tratava de bondade minha, mas de evidência.»

O estúdio de Alberto Giacometti
jean genet



Perro Negro

Por la calle

Una Sombra
Se dibuja el eco frio donde va
En un perro, perro negro

Entre el humo que aparece por el bar
No se encuentra con la parca
Porque se hizo un trato para gobernar
Ese perro apareciera
Ese perro apareciera de nagual

Corre Salta brinca saltate la barda
Por si acaso escucha la corriente
De la calle que te va diciendo
Y la banqueta que va murmurando
Las palabras que van caminando
En las paredes busca la verdad
Dicen la verdad, dicen la verdad


Por la noche
Un labrido
En lo oscuro del rincon municipal
Por un eco en el tiempo
Por la mano de ese tata principal
Que se venden que se compran
Pensamientos que nos daban pa pensar

Que se buscan que se encuentran

Las preguntas que se deben preguntar
Quiere Quiere Quiere Quiere Quiere todo
Quieres Quieres Quieres que te quiera

Quieres Quieres Quieres que te adore dore dore
Quieres que te implore
Quiero la verdad Quiero la verdad Quiero la verdad

Lila Downs



Sem comentários:

Enviar um comentário

Verdades